Tuesday, May 25, 2010



"What makes a person sexy is when he's not trying to be sexy."


من با این کلمه ی سکسی همچنان مسئله دارم.

اینحا در امریکای شمالی ... همه ی آگهی ها روی این دور می زنند که چطوری سکسی تر باشی... لبهای سکسی، ساق پای سکسی، زیر بغل سکسی ...
من می پرسم: این یعنی در بهترین حالت، وقتی می روی بیرون همه از دیدنت تحریم می شوند (یا به اصلاح خیلی چاله میدونی: هر کی می بینندت شق درد می گیرد؟)

بعد می روم سر کار. یارو می گوید:‌"این طراحی جدید برای هواکش در دستشویی خیلی عالیه ... درب حمام را می شود اینطوری کرد ... من این رادر ونکوور برای بار اول دیدم: ایتز وری سکسی" ... و آن یکی در مورد «سکسی» بودن یا «هات» بودن فلان دیتیل معماری حرف می زند ... و همه تایید می کنند.

من باز می پرسم: این یعنی کسی که مایل است تا آپارتمان را بخرد "ازدیدن این دیتیل معماری حالش خراب می شود و بهتر می خرد؟"یا "می خرد و بعد زندگی اش بواسطه ی تحریک های مداومی که دیدن این طراحی های «سکسی» سبب می شوند بهتر می شود"

بعد می آیم از فستیوال فیلم بخوانی خانم بینوش هم یک برداشت خیلی «Alternative» و غیر «Mainstream» داره از «سکسی بودن».

***

هی هی ... من وقتی کسی، چیزی چشمم را می گیرد می گویم که می خواهمش.
می گویمش که: "می خواهمت" ... "خواستنی هستی"

زنی نیستم که تا یک چیز خوشگل ببینم به سه سوت روی پشتم بیفتم ...
و شاید چون پسر نیستم و وسیله ای ندارم که در جنبندگان روزگار فرو کنم، سکسی بودن چیزها را نمی بینم ... نمی خرم.

پانویس: نوشته بار خشم و سرخوردگی یازده سال مزخرف دیدن در مدیای امریکای شمالی را بر خود دارد. پوزش.

12 comments:

Jay said...

لیلا جان
لازم دیدم که یک توضیح کوجکی بدهم ! بهر حال من سالیان بیشتر ا زتو در کشورهای غربی زندگی کردم
، سکسی خطاب کردن ساختمان ، غذا خوشمزه ، کفش ، لباس و .و. و. ربطی به خود سکس نداره و فقط یک اصطلاخ هست که مثل اینکه در ایران تاز ه گی ها میگن آخرشه ! فکر کنم زیادی اشتباه گرقنی
روز شادی داشته باشی

لیلای لیلی said...

جاوید جان

بی ربط نمی گویی ... اما وقتی سکسی بودن ... یک معنای عام دیگر دارد که بر روی نحوه ی لباس پوشیدن،‌آرایش کردن، عضله پرورش دادن، حرف زدن و همه ی اینها تاثیر می گذارد ... به نظر من مفهوم از این عمیقتر می شود. در دنیای ادورتایزمنت، بیاینگ سکسی یعنی خواستنی بودن ... نفس بر بودن ... از نظر جنسی

اینجا به سادگی گفته می شود: دو یو تینک آی ام سکسی؟ یا دو یو شی ایز سکسی؟
معنای این جمله جیست؟
آیا جز اینست که: آیا تو این فرد را دیزایر می کنی؟


نمی دانم ...
به نظر من هم در فارسی خیلی تفاوت است بین این دو جمله (با دیدن یک زن)
* خیلی خواستنی است
*خیلی رختخوابی است
*خیلی دلپسند است

من شاید فقط سومی را توجه می کنم ... یعنی یک فردی دوست داشتنی هست یا نه.

Shaharzad said...

سلام لیلا عزیز
این اصطلاح/کلمه سکسی مرا هم خیلی آزار می دهد.. به شدت جنسی دیدن چیزهاست به نظرم.. دیگر بدن- بدن نیست.. برهنگی- طبیعی نیست.. همه چیز از یک منظر جنسی دیده می شو.. کمی آزار دهنده است

m-sam said...

از همون اول سخت و مزخرف بوده يعنی؟
يا بعد از يازده سال تازه اين حس به آدم دست ميده؟

دارا said...

البته که معماری ساختمان و البسه و حتی طبیعت 100 سالی میشه که بی حیا شده.
در واقع حتی در ممالک غربی هم به گونه ای معماری اندرونی و بیرونی وجود داشته و یا در آرایش طبیعت حتی فکر میکنم پرورش انواع میوه های جذابی که اشتها آور جلوه میکنن (ولی بیمزه هستن) به نوعی مطابق ایده شما رفتار میکنند. در مورد البسه که نیازی به توضیح نیست که زمانی گلوگاه و مچ دست حتی موجب بروز این حس میشد ولی امروزه ...

فکر میکنم هر تغییری دوره زمانی خودشو داره
هنوز مدت زیادی از دوره باروک نگذشته
فکر میکنم برای تنوع در ایجاد همان حس مورد نظر شما در برحه ای دیگر از زمان معماری و طراحی های جدید بروز کنه.
اما به هر حال اینها ادویه زندگی هستند
جذابیتهای پنهانی و غیر سکرآور، مزه خودشونو دارند و اونها که آشکارن به گونه ای دیگر.
Thats just the TASTE
مواظب پسرمون که هستین
مگه نه؟

Bahar said...

salam,

manam khastam begam ke in kalame mokhtase amrikayiha nist, balke iranian javgir ham alagheye ziadi be in masale daram. badtar az hame ine ke mokhe mardan dar hole hoshe in migardad ke ki sexy ast, va az aan vahshatnaktar, mokhe zanan ham daeman dar in masaleh dor mizanad ke chegooneh sexy bashand ke pasandide shavand. albatte motmaennan na hameye mardane irani in gooneh hastand va na hameye zanan. vali bavar konid ke man ham halam az in kalameh beham mikhore!!!

Vida said...

Aziz, hamantoor ke Jay goft inja loghate sexy barayeshan serfan jensi nist. :)

Vajeh-ha motalgh nistand va advertisement niz in loghat ro ebdae nakarde! Oonha har loghati ro ke hype beshe azash nahayate estefade ra mikonand!

Hala sabr kon, chand sale dige ke Yashar az mahd ya madrese oomad khoone va har chize jalebi ra sexy khatab kard, kam kam be manaye in vajeh dar farhange gharbi adat mikoni! ;)

Leilaye Leili said...

Vida jan

If Yashar is my boy, he would attacke them more than me ;)

Ajand Andazehgar said...

زندگی در تعریف آمریکایی همان خوردن و کردن است. جماعت سعی فراوانی می کنند که در گفتگوهای روشنفکری آن را چیز دیگری جا بزنند یا ما را متهم به کج فهمی کنند، ولی استفاده از جاذبه های جنسی، آن هم از دیدگاه مردانه ای که زن را ابزار می داند، در همه جا نمودار است، از ورزش و مد و سیاست بگیر تا تبلیغ پوشک کودک و خدمات کفن و دفن. بدیهی است که این دیدگاه آمریکایی در حال جهانگیر شدن است، شاید چون با اصل حیوانی بشر همخوانی دارد. هر چه هست این فقط یک واژه نیست، منظور همان است که همه می دانیم ولی پروای پذیرش اش را نداریم

لیلای لیلی said...

آژند جان

شما که از من هم عصبانی تری :)

لیلای لیلی

لیلای لیلی said...

راستش م-سام جان

از اول به نظرم مسخره بوده است ...
بعدا که این مدیا شروع کرد هر چه بیشتر همین بلا را هم-به رعایت مساوات- سر مردها خم بیاورد بیشتر ناامید شدم
ولی خواندنش از خانم بینوش یکذفعه انگار آتش زد به این خرمن سالیان سال


اگر هم ویدا و جاوید درست بگویند که سکسی وقتی برای اشیا و غیره به کار می رود منظور سکسی ندار، این حرف خانم بینوش که دیگر هم جایش معلوم است و هم معنایش

لیلای لیلی

Reza Mahani said...

I agree with the first comment, you seem to be a little hung up on a word

Women/men body has a natural beauty, and in advertising they use it extremely well to sell "things", call it sexy, or whatever else, it is part of how free markets work here

think about who should "decide" about such issues, you? me? a group of intellectuals?
Maybe this is one of the costs of a free market society