Monday, May 29, 2006

یادداشت اول: امروز سنای کانادا ماموریت کانادا در افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد. کمیته ی امور دفاعی سنا امروز وزیر امور خارجه و تعدادی شاهد دیگر را مورد سوال قرار خواهد داد. سوالات حول این محور خواهد بود که آیا کانادا به دلیل آنچه سربازانش در افغانستان انجام می دهند با تهدید بزرگتری در داخل مرزهای خود روبرو می شود.
ویزر امور خارجه به این سوال پاسخ خواهد داد که آنچه که کانادا امید دارد با مامور کردن ۲۳۰۰ نفر در افغانستان به دست آورد چیست؟ International Co-operation Ministerوزیر عملیات مشترک بین المللی Josée Verner و Peter MacKay همچنین به این سوالکه استراتژی کانادا در زمان پایان مدت ماموریت برای خروج از افغانستان چیست، پاسخ خواهند داد.

یادداشت دوم: غول اقتصادی امریکا «جنرال الکتریک» ۵۰ میلیون دلار برای چینِ «سبز» سرمایه گذاری می کند. GE که سیزده هزار نفر چینی را در استخدام خود دارد و درامدش در حال حاضر ۵ بیلیون دلار است و می تواند آن را تا ۲۰۱۰ به دو برابر برساند این مبلغ را روی کاهش مصرف انرژی و تصفیه ی آب در کنار توسعه ی پروزه های دیگرش سرمایه گذاری خواهد کرد. GE همچنین یک معمامله با دانشگاه Tsinghua پکن برای تحقیق در خصوص محصولاتی که خسارت کمتری به محیط زیست وارد می کنند امضا کرده است.

یادداشت سوم: این عکس مرا به پوزخند می اندازد :))
عنوان خبر این است:‌ «ایالات متحده حصار مرزی می سازد»
داوطلبان ارتش امریکا تصمیم دارند حصاری به طول ۱۶ کیلومتر از ترکیب سیم خاردار ، نوعی حصار با میله های تیز razor wire و نرده های فلزی برای جلوگیری از ورود مهاجرین غیر قانونی در مرز مکزیک بر پا کنند. این موضوع توسط بوش که طرح افزایش امنیت مرزی را به سنای امریکا داد و آنرا به تصویب رساند حمایت می شود. این گرده هزینه ی این حصار مرزی را ۱۰۰ هزار دلار براورد کرده اند و مردم تا کنون ۳۸۰ هزار دلار برای این منظور اهدا مرده اند.

من در فوریه ی ۲۰۰۴ به کالیفرنیا رفته بودم و در مزارع اطراف شهرها در ان گرما و در ان افتاب کارگرهای مکزیکی را دیدم که خم شده و مشغول کار بودند. لازم به توضیح نبود که این افراد معمولا مهاجرین غیر قانونی بودند که تنها به ازای یک سرپناه و غذای جزئی و بدون حقوق یا با حقوق بسیار اندک (درست مانند بردگان در زمان برده داری) سخت ترین کارهای مزارع را انجام می دادند.

یادداشت چهارم: استفاده کنندگان اینترنت تشویق می شوند که با پشتبانی از یک campaign که توسط گروه مدافع حقوق بشر Amnesty International بر پا شده است از آزادی بیان اینترنتی پشتیبانی کنند. Amnesty یا سازمان عفو عمومی ۴۵ مین سالگرد activism را با هدف قرار دادن دولتهایی که از نت برای سرکوب عقاید مخالف استفاده می کنند جشن می گیرد. این سازمان همچنین نام شرکتهای hi-tech ی را که حدمات خود را در جهت محدود کردن اعتراضات اینترنتی در اختیار این دولتها قرار می دهند منشتر خواهد کرد.
پانویس من: حالا چین و هند و فلسطین و ایران در صدر این لیست ها قرا می گیرند اما اسمی از امریکا برده می شود که اگر چه در ظاهر چیزی را ممنوع نمی کند اما همه چیز را تحت نظر دارد تا .... Web censorship: Correspondent reports

یادداشت پنجم: نسل گوزن کانادایی به علت گسترش فعالیته های صنعتی در جنگلهای شمالی کانادا در حال انقراض است. تنها با محافظت محل زندگی این موجود در جنگلهای دست نخورده ی شمالی می توان مابقی آنها را نجات داد. ادریس جان یحیی هر چند که به من می گویی Tree Hugger و هر چند به نظرت این حرفها یک مشت دلخوشکنک می آید (که من به سهتی باهات مخالفم) اما بیا و یک نامه به مقامات بنویس ... با این کارها که تو در این زندگی می کنی (اینهمه دل که می بری و می شکنی) در زندگی بعدی به صورت یکی از این حشرات که روی پوست گوزن کانادایی زندگی می کنند بدنیا می آیی و بعد انقراضش واقعا برایت دردآور می شود ها (مرا هم انوقت می فهمی).

No comments: