Wednesday, June 14, 2006

یادداشت اول: در استان Nova Scotia هم محافظه کاران در انتخابات پیروز شدند .

رهبر ۳۴ ساله ی «محافظه کاران پیشرو» Rodney MacDonald به عنوان نخست وزیر دولت minority نوااسکوشیا انتخاب شد. محافظه کاران ۲۳ کرسی، NDP ۲۰ کرسی و لیبرال ها ۹ کرسی را تصاحب کردند.

محافظه کاران از سال ۱۹۹۹ در Nova Scotia بر سر کار هستند اما در دوران رهبر سابقشان John Hamm در سال ۲۰۰۳ اکثریت را در پارلمان استان از دست دادند.

جدیدترین party استان، Green Party که در تلاش است که برای هر ۵۲ کرسی پارلمان کاندیدا معرفی کند تنها ۲٪ رای مردم را به دست آورد.

یادداشت دوم: اونتاریو همزمان با بازسازی نیروهای اتمی موجود، ساخت نیروگاه های جدید اتمی را در برنامه ی کار خود قرار داد.

دولت اونتاریو خشم هواداران محیط زیست را با تصویب طرح ساخت نیروگاه های جدید اتمی برای تولید انرژی مورد نیاز استان بر انگیخته است. ویزر انرژی استان Dwight Duncan این موضوع را سه شنبه اعلام کرد و اضافه کرد که راهکارهای دیگری برای تامین انرژی در دست نیست. او گفت :«اگر امکان انتخاب بود، منهم hydroelectric را به صورت ۱۰۰٪ برای تولید انرژی انتخاب می کردم.»

ساخت ۲ رآکتور هسته ای جدید برای استان به تصویب رسیده است و استان برای تامین مابقی انرژی مورد نیاز استان در ۲۰ سال آینده بر طرح صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین منابع قابل بازسازی مانند باد و یا hydroelectric متکی خواهد بود.

Duncan ساخت دو رآکتور را یک توسعه ی معتدل در بخش انرژی هسته ای خواند اما Sean-Patrick Stensil، سخنگوی صلح-سبز، با این مسئله مخالف است: «صرف ۴۰ بیلیون دلار برای بازسازی نیروگاه های موجود و ساخت نیروگاه های اتمی جدید، دقیقا همان کاری است که دولت اونتاریو در دهه ی ۷۰ در زمان William Davis انجام داد و همچنانکه همه ی ما می دانیم کارساز نبود.

مخالفین این طرح معتفدند که دولت لیبرال اونتاریو نخواهد توانست اهداف مورد نظر برای صرفه جویی در مصرف انرژی و قابل بازسازی مانند hydroelectric را در موعد های تعیین شده به انجام برساند و سعی دارد با در حاشیه قرار دادن موضوع آنرا به بعد از انتخابات آینده ی استان موکول کند.

Mark Winfield سخنگوی انستیتو Pembina، یک گروه think tank اینوارونمنتالی می گوید که این طرح در ظاهربه صورتی متعادل تنظیم شده است اما باید دانست که هر گونه تلاشی برای افزایش انرژی هسته ای تهدیدی حدی برای عموم به شمار می رود. او همچنین به سابقه ی اونتاریو در مورد انرژی هسته ای و صرف ارقام مولتی بیلیون دلاری برای آن و عدم انجام به موقع تعهدات مربوط به ان اشاره می کند.

یادداشت سوم:کانادا- قوانین محدود کننده ی مواد شیمیایی سمی و زیان آور را تقویت کنید.

مردم کانادا توسط مواد شیمیایی مضر مسموم می شوند. یک برنامه ی مطالعاتی جدید نشان می دهد که کودکان کانادایی از این مواد شیمیایی مضر اشباع می شوند.

این اولین باری است که میزان آلودگی شیمیایی کودکان در کانادا مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که میزان این آلودگی در کودکان حتی از والدینشان بیشتر است.

آلودگی شیمیایی کانادا در قوانین سست و غیر موثر محدودیت مواد شیمیایی که تحت نظارت Canadian Environmental Protection Act-CEPA هستند ریشه دارد. Environmental Defence برای مطلع کردن دولت فدرال را از نشانه های این مسومویت در انسانها که در «مطالعات ملی مواد سمی» آشکار شده اند اقدام کرده است.

این هم یک petition است که خطاب به Rosa Ambrose وزیر محیط زیست کشور نوشته شده است.
Tree-Hugger نبود؟

یادداشت چهارم: انتقال مظنونین عملیات تروریستی به منظور شکنجه
By John Gray


Anne McLellan، معاون وقت نخست وزیر و هم وزیر امنیت عمومی، دلیل اصلی این است که ما در خصوص پروازهای سری هواپیماهای امریکایی متعلق به آژانس مرکزی ضد اطلاعات -همان CIA - به کانادا نگران نبودیم.

گفته می شود که هدف پروازهای سیا -۷۴ پرواز- تسلیم یا بازگردانی بوده است. rendition اصطلاحی ست که توسط دولت امریکا به اصطلاح برای انتقال زندانی ها به حوزه ی قضایی دیگر به منظور شکنجه ی به کار می رود.

همانطور که McLellan انرا در ماه نوامبر گذشته در زمان دولت لیبرال در مجلس عوام House of Commons مطرح کرد هیچگونه اظلاعات و شواهد مستندی برای اثبات اینکه هواپیماهای سیا در اعمالی خلاف قانون دست داشته اند وجود ندارد. شاید نه اما ایا دولت کانادا توضیحی از دولت امریکا در این خصوص خواست؟

کنجکاوی در خصوص عملکرد کانادا این هفته در یک گزارش مخرب توسط Dick Marty، یکی از اعضای پارلمان سوئیس، برانگیخته شد. در این گزارش گفته می شود که ۱۴ دولت اروپایی با واشنگتن در ربودن و انتقال مظنونین عملیات تروریستی تبانی کرده اند. هدف اینکار «قراردادن و نگهداری مظنونین در خارج از حوزه ی قدرت سیستم های قضایی» بوده است.

او در گزارش خود می گوید: «اکنون روشن است که زمامداران تعدادی از کشورهای اروپایی به صورت فعالانه با CIA در انجام این عملیات غیر قانونی همکاری کرده اند و برخی کشورها آگاهانه از آن چشم پوشی کرده اند.»

چه چیزی هست که کانادا یا نمی داند یا به آن شک نمی برد؟ در ماه فوریه گزارش شد که نامه های دولتی در دست هستند که نشان می دهند که مقامات کانادایی پروازهای هواپیماهای CIA برای انتقال مظنونین به قصد شکنجه را تحت نظر داشته اند. دولت کانادا به ظور کامل از عملیات انجام شده تحت نام rendition به واسطه ی گزار ش های مکرر دال بر مهنپدش اوتاوایی Maher Arar که توسط مقامات امریکایی در نیویورک دستگیر و به سوریه منتقل شد و برای یکسال زندانی-و بر اساس گفته اش به صورت قطعی- شکنجه شد، اطلاع داشته است

از یکسال پیش که rendition مورد توجه عموم قرار گرفت مقامات امریکایی پافشاری می کنند که به اعمال شکنجه اجازه نداده و زندانیان را برای بازجویی و شکنجه به کشورهای دیگر نمی فرستند. اما یکسال پیش مجله ی New Yorker نمونه هایی از rendition را به همراه توجیه کنندگانش در کاخ سفید آشکار ساخت.

No comments: