Saturday, June 3, 2006

یادداشت اول: اتحادیه ی صنفی معملمین کانادا:" به پرسشنامه ی مربوط به تمایلات (جهتگیری) جنسی پاسخ ندهید"

اینرا union معلمین در هلیفکس Halifax در خصوص یک پرسشنامه که توسط مدیریت اموزشی منطقه برای شناسایی sexual orientation معلمین توزیع شده است اعلام کرده است.

مدیریت آموزشی پرسشنامه ای برای ۴۰۰۰ معلم فرستاده است که در انها از معلمین خواسته می شود ضمن معرفی خود و محل کارشان، به این پرسش که آیا دگرجنسگرا، همجنسگرا یا دوجنسگرا heterosexual, bisexual or gay هستند پاسخ دهند.

مسئولین این بخش اعلام می کنند که هدف این پرسشنامه ها رسیده به درک بهتر محل کار است و البته عدم پاسخگویی به این سوالات نیز مشکلی برای معلمین ایجاد نخواهد کرد. اما یونیون معتقد است که هدف این ارزیابی هنوز نامعلوم است.

Lindsay Willow که در غرب هالیفکس معلم ورزش و لزبین است می گوید: «هیچ دلیلی ندارد که ما به انها اعتماد کنیم» . Willow در سال ۲۰۰۱ به حقوق بشر استان Nova Scotia ی کانادا شکایت کرد. با توجه به لزبین بودنش مدرسه او را به داشتن ارتباط با یک دانش آموز دختر متهم کرده بود. سه هفته پیش حقوق بشر به نفع او رای داد و مدیریت اموزشی ملتزم شد تا ۳۰ هزار دلار به وی پرداخت نماید.

یادداشت دوم: «سقط جنین» باز هم به یکی از موضوعات مطرح سیاسی در کانادا بدل شد

محافظه کار آلبرتایی Leon Benoit لایحه ی C-291 را مطرح کرده است، یک لایحه محرمانه که بر اساس آن می توان در مواقعی که یک زن حامله مورد ضرب و شتم و یا قتل قرار می گیرد موضوع را به صورت یک جرم جنایی مجزا برای جنین بدنیا نیامده نیز مطرح کرد.

هوادارن حق ازادی زن در سقط جنین Pro-choice advocates معتقدند که این لایجه که مجدداً از درب پشتی در کانادا مطرح می شود هدفش متوجه ی Supreme Court کاناداست. Supreme Court کانادا همچنان موجودیت و حقوق قانونی مجزایی مانند یک شخص برای جنین در شکم مادرش قائل نیست.

در گردهمایی اخیر مخالفین سقط جنین pro-lifers نماینده ی پارلمان محافظه کاران Maurice Vellacott گفت که ۴۰٪ لینک بین سرطان سینه و سقط جنین وجود دارد. «انجمن سرطان سینه ی کانادا» اعلامیه ای منتتشر کرد که :«نشانه ای مبنی بر ارتباط سقط جنین و افرایش ریسک سرطان سینه در مجموعه ی مطالعات مربوطه موجود نیست.»

این لایحه در بدنه ی حزب محافظه کار (که برخی از اعضایش از حق آزادی سقط جنین دفاع می کنند) و لیبرال (که بعضی از اغضایش از این لایحه پشتیبانی خواهند نمود)شکافهایی ایجاد خواهد کرد. NDP و Bloc Quebecois قطعا با آن مخالفت خواهند کرد. هارپر و کابینه اش با این لایحه مخالفت خواهند نمود.

هارپر احمق نیست. او پایبندی به مفهوم neo-con اش را به طور متغصبانه دنبال کرده است و به برنامه های بال راست حزبش تسلیم نخواهد شد.

یادداشت سوم: یک نوشته ی حسابی از Heather Mallick : "نه یعنی نه. اگر ما بخواهیم".

سال ۱۹۱۶ زمان نامناسبی برای مخالفت با سربازی اجباری بود و چنین به نظر می رسد که ما یک دایره ی کامل را ظی کرده ایم بی انکه تاریخ را به یاد اوریم که این اولین باری بود که خدمت سربازی اجباری شد. وفتی جنگ دوم جهانی شروع شد مردم بیشتر از این شکاک بودند که افراد فاقد لباس نظامی را بزدل بنامند.

در ایالت متحده «پسران سعادتمند» صاحبان ثروت و قدرت به سادگی از خدمت سربازی معاف شدند. جرج بوش و کلینتون حتی اعتراض هم نکردند؛ انها تنها با مکر و حیله راهی برا ی خروج از طرح سربازی پیدا کردند.

در حالی که هیچ طرح خدمت سربازی اجباری برای عراق در درست نیست آنها که به جنگ بوش پشت کرده و یا در برابر آن مقاومت می کنند در کانادا منتظر رای دادگاه فدرال هستند. اینها نه بجه های ثروتمندان هستند و نه هیچ استراتژی پیچیده ای را دنبال می کنند. در واقع اینان کسانی هستند که برای خدمت دواطلب شده اند اما می گویند :«نه برای عراق». اگر اینها مجبور به ترک کانادا و بازگشت شوند توسط رئیس جمهوری که خودش در زمان مشابه در جوانی همینکار را انجام داد و به کارش -نوشیدن الکل له صورت تمام وقت- ادامه داد.

دولت محافظه کار کانادا قدم به قدم اینرا دنبال می کند. سربازان کانادایی با حداقل یا بدون مذاکرات عمومی پارلمانی به منطقه ی جنگی فرستاده می شوند، اما پس از مرگ خارج از دید عموم مردم قرار داده می شوند. این درست به مضحکی روشهای امریکایی است. سربازان امریکایی می بینند که تختلالات عصبی شان به اشتباه تشخیص داده شده، مسمومیتهاشان توسط فلزات استفاده شده در سلاحهای جنگی مورد توجه قرار نمی گیرد و حق بیمه شان در موارد از کار افتادگی مانند یک اسباب بازی به ناری افتاده است.

اینها دلایلی هستند که بر اساسشان باید به مخالفین با وجدان و ترک کنندگان جنگ بیشتر احترام گذاشت.

یادداشت چهارم: یک دلیل خیلی جالب برای ادامه ی حضور کانادا در کنار ایالات متحده در خاور میانه

سازمان جاسوسی کانادا در خصوص تهدید افزاینده ای که از سوی تروریستهای خانگی متوجه ی کشور است اعلام خطر می کند.Jack Hooper قائم مقام اجرایی Canadian Security Intelligence Service (CSIS) این را در روز دوشنبه در حضور سنا مطرح کرد. او میگوید جوانان کانادایی که ریشه در مهاجرین دارند به واسطه ی اینترنت عقاید تند تری پیدا میکنند و هدف را در خانه و نه در خارج از مرزهای کشور جستجو می کنند. این افراد از نظر ظاهری از دیگران قاب شناسایی نیستند و به خوبی با جامعه در هم می آمیزند و به خوبی -برای هر مقصودی- با جامعه همانند می شوند.
آنها به کانادا برای اجرای اهدافشان چشم دوخته اند.

Hooper گفت که عوامل بمب گذاری متروی لندن از خانواده های مهاجرین بودند.

کمپ های آموزشی در افغانستان تروریست تربیت می کنند از جمله یک تروریست مقیم کانادا که در حمله های قبلی شرکت داشت. این شخص که بمبگذاران را برای حمله به سفارت امریکا در نایروبی تغلیم داد یک مهاجر مقیم ونکوور بود که در افغانستان می جنگید. این دلیل Hooper برای توجیه حضور سربازات کانادایی در افغانستان است.

Hooper گفت CSIS تنها توانسته است یک دهم ساکنین بخش پاکستانی-افغانی، شان را - که حدود ۲۰ هزار نفر هستند- مورد بررسی و شناسایی قرار دهد.

یادداشت پنجم: "استیون هارپر" و نحوه ی برخوردش با رسانه ها Medea کم کم دارد خودش به موضوعی تبدیل می شود. از کشوری مانند کانادا عجیب است اما دو هفته پیش قریب به ۱۲ نفر خبرنگار که برای طرح سوال از دختر نخست وزیری در ان مجل جمع شده بودند محل را به اعتراض ترک کردند چرا که توسط دفتر نخست وزیری به انها گفته شده بود که در کنفرانس های مطبوعاتی آنها تصمیم خواهند گرفت که کدامیک از خبرنگاران حق طرح سوال خواهد داشت. هارپر در مصاحبه با یک خبرگزاری دیگرفته است که متاسفانه حبرگزاری ها دچار این باور شده اند که در موضع مخالفت با دولت قرار دارند.

عملکرد دولت هارپر در پرهیز ار مدیا با دولت بوش مقایسه می شود. در یک گردهمایی خبرنگاران کانادا گفته می شد که هارپر می خواهد مانند بوش مدیا را دور بزند و خودش یا مردم مستقیم حرف بزند و به این ترتیب تنها اطلاعاتی را به انها بدهد که خودش مایل است ... و معتقد بودند که او هم مانند جرج بوش موفق نخواهد شد.

No comments: