Wednesday, May 17, 2006

امروز در ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت اوتاوا پارلمان کانادا تمدید ماموریت کانادا در افغانستان (و احتمالا تحویل گرفتن فرماندهی افغانستان از نیروهای امریکا را) به رای گیری خواهد گذاشت.این رای گیری می تواند حضور کانادا در جهان را به طور زیر بنایی تغییر دهد .

Bloc Québécois و New Democratic Party اعلام کده اند که بر علیه تمدید ماموریت کانادا در افغانستان رای خواهند داد. ماموریت کانادا در ماه فوریه ی سال ۲۰۰۷ تمام می شود و بحث بر سر تمدید ۳ ساله ی ان است.

Jack Layton رهبر NDP گفته است که حزبش از حصور کانادا به عنوان peacekeeping در افغانستان حمایت کرد از تمدید ماموریت کانادا در افغانستان حمایت نخواهد کرد:

We will not be supporting the new mission, with so many questions, that's being proposed by the Conservatives


لیبرال پارتی رای گیری را به موضع گیری اعضایش در پارلمان واگذار کرده است. لیبرال ها -که خودشان کانادا را به افغانستان فرستادند- می گویند که باید بحث ها را در جلسه ی ۶ ساعته ی پارلمان بشنوند و بعدبر اساس شواهد تصمیم گیری خواهند کرد.

از طرف دیگر Polaris Institute که یک موسسه ی آماری در اوتاواست اعلام کرده است که ماموریت کانادا در افغانستان بیش از ۴.۱ بیلیون دلار برای کانادا هزینه داشته است و از سیاستمداران دعوت می کند تا بر علیه تمدید ماموریت کانادا موضع گیری کنند.

اینها هم بعضی از موارد مورد اشاره ی این سازمان هستند:

  • ماموریت کانادا در افغانستان ۶۸٪ بودجه ی فدرال که به ماموریت های بین المللی اختصای دارد را از سال ۲۰۰۱ تا کنون بلعیده است.

  • در همین بازه ی زمانی تنها ۳٪ از این بودجه -معادل ۲۱۴ میلیون دلار به سازمان ملل پرداهت شده است.

  • در حالی که تنها ۵۹ نفر از ارتش کانادا برای سازمان ملل کار می کنند ۲۳۰۰ نفر سرباز در افغانستان مستقر هستند.


  • هدف Polaris Institute در وب-سایتشان چنین معرفی شده است: «بارور کردن حرکتهای مردمی در جهت تجهیز دوباره ی خودشان در راستای مبارزه برای تغییرات دمکراتیک اجتماعی در عصر جهانی سازی هدایت شده توسط کارتل ها*»

    رهبر محافظه کاران، استیون هارپر (که امیدوارم پرپر بزند) در جواب اعتراض اعضای پارلمان به مهلت بسیار کوتاه داده شده به این تصمیم گیری می گویدکه انها ۵ سال برای این موضوعگیری وقت داشته اند،مدعی است که کانادا در حال گسترش نقشش در رهبری جبهه ی بین المللیِ توسعه ی استانداردهای زندگی و حقوق بشر مردم افغانستان است.

    حالا باید دید. NDP & Bloc Québécois مجموعا ۸۰ کرسی و لیبرال ها ۱۰۲ کرسی از مجموع ۳۰۸ کرسی پارلمان را دارند. یعنی اگر نصف لیبرال ها بر علیه این ماموریت رای بدهند مدتش تمدید تخواهد شد. اما من فکر می کنم که لیبرال ها همچنان در همان مواضع راستشان باقی خواهند ماند. ببینیم و تعریف کنیم.

    * Corporate-Driven Globalization

    No comments: