Thursday, May 18, 2006



دختر و پدرش در یک قهوه خانه ی قدیمی در کابل


خُب با ۱۴۹ رای در مقابل ۱۴۵ رای کانادا ماموریتش در افغانستان را برای دو سال دیگر تمدید کرد. استیون هارپر که نخست وزیر محافظه ماران در یک دولت اقلیت Minority Government است دیروز با شدت گرفتن احتمال رد این مطلب توسط پارلمان اعلام کرد که ماموریت را در هر صورتی برای یکسال دیگر تمدید خواهد کرد (مرگ بر دمکراسی ... اینهم برای ما شده است ولی فقیه). هارپر گفت که در صورت رد آن نتیجه گیری را به مردم واگذار خواهد کرد. تحلیل گری دیروز می گفت که هارپر ماموزیت را یکسال تمدید می کند و بعد طبق برنامه ی محافظه کاران انتخابات دیگری برگزار می کند و دولتش اکثریت را در پارلمان به دست می اورد و انوقت ....

Bill Graham رهبر فعلی لیبرال ها و ۲۹ نفر دیگر از این گروه به نفع تمدید ماموریت کانادا رای دادند و هارپر به نتیجه ای که می خواست رسید.

تا امروز تعداد نیروهای کانادایی که از سال ۲۰۰۲ در افغانستان کشته شده اند به ۱۷ تفر رسیده است (۱۶ سرباز و یک دیپلمات). هارپر دیروز از مرز «مبارزه برای توسعه ی استانداردهای زندگی و حقوق بشر مردم افغانستان» گذشت و گفت که: « مأموریت ما مبارزه با تروریسم است.»

کانادا قبلا تنها در عملیات بین المللی گسترش ثبات که توسط ناتو گردانده می شد (ISAF) همراهی می کرد اما گزارش می شود که احتمالا کانادا رهبری ماموریت بزرگتر ناتو در افغانستان در سال ۲۰۰۸ به عهده خواهد گرفت.

از آنطرف هم دولت افغانستان تصمیم دولت کانادا در تمدید مدت ماموریتش در آن کشور را خوشامد گفت.

اینهم یک ویدئو از سربازان کانادایی در افغانستان.

متلی به نام اهریمن سرخ

No comments: