Tuesday, May 9, 2006

یکخورده هم از محیط زیست

من McDonald نمی خورم. سالها پیش از خوردنش صرفنظر کردم چون به نظرم کیفیت غذایش بسیار پایین بود و قمیتش ناعادلانه. بعدها که دانستم این اسم هم جزو تحریم شدنی های گروه های هوادار محیط زیست است هیچ تعجبی نکردم.با همه ی اینها هر گاه به یکی از همکاران یا دوستان کانادایی ام در این خصوص اشاره ای می کنم از من می پرسند که چرا. چرا مک دونالد اینقدر از یک طرف صاحبنام است و از طرف دیگر منفور ...

مطلبی را Greenpeace در خصوص تخریب جنگلهای استوایی توسط McDonald نوشته است. در آن اشاره می شود که برای McDonald و دلالان سویا این جنگلها تنها به معنای زمین و کارگر ارزان هستند. دلالان سویا کشاورزان را به بریدن درختها و کاشتن سویا -و فقط سویا- ترغیب می کنند. نویسنده ی مقاله مدعی است که تحقیق ها نشان می دهند که نتیجه ی تخریب این جنگلها -که به صورت سویا صرف غذای مرغ و خوکهای McDonald می شود- در واقع روی پیشخوان Fast Food Store عرضه می شود.



مقاله از Cargill, Bunge and Archer Daniels Midland (ADM). اسم می برد که به صورت بانک کشاورزی عمل می کنند اما نه پول که کود و دانه ی سویا به آنها وام می دهند. در سال ۲۰۰۴ تنها به کشاورزان برزیلی قریب یه یک بیلیون دلار دانه و کود سویا وام داده شده است. بر آورد می شود که تنها چیزی معادل نصف روند جنگل زدایی (عجب کلمه ی بیخودی است اینها اما به گوشم آشنا می آید) در سالهای ۴-۲۰۰۳ در ایالت Mato Grosso ی برزیل واقع شده است. Blairo Maggi معروف به «شاه سویا» و کمپانی غول آسای تولید سویایش Andre Maggi تولید این محصول را در اختیار گرفته اند و از سال ۲۰۰۲ تحت نفوذش جنگل زدایی این منطقه ۳۰٪ افزایش پیدا کرده است.

The International Finance Corporation (IFC), بازوی خصوصی وامداهی بانک جهانی این گروه را 'low environmental risk معرفی کرده است و Rabobank، بزرگترین بانک کشاورزی هلند US$330 million به Grupo Andre Maggi وام داده اند. Rabobank قبول کرده است که خودش موضوع را بررسی نکرده و تنها به بررسی و برآورد IFC اعتماد کرده است.

به نظر می رسد که fast food و supermarkets، دلالان سویا و بانکهای بزرگ همه با هم در حال خراب کردن جنگهای استوایی هستند.

اصل مطلب: McAmazon

No comments: