Tuesday, November 9, 2010

همه ی چیزهای ممکن
ویسلاوا شیمبورسکا
ترجمه: لیلای لیلی

من فیلم ها را ترجیح می دهم.
من گربه ها را ترجیح می دهم.
من درختهای بلوط را در حاشیه ی رود ترجیح می دهم.
من دیکنز را بر داستایفسکی ترجیح می دهم.
برای خودم دوست داشتن مردم را
و بر خودم بشر را مهربان ترجیح می دهم.
برای روز مبادا، سوزن و نخی را در دست داشتن، ترجیح می دهم.
من رنگ سبز را ترجیح می دهم.
من نگاه نداشتن را ترجیح می دهم.
که این دلیلی است برای شکایت از هرچیز.
من استثناء را ترجیح می دهم.
من پشت سر گذاشتن را ترجیح می دهم.
با دکتر، صحبت از مضامین دیگر را ترجیح می دهم.
من تصاویر قدیمی سیاه قلم را ترجیح می دهم
من بیهودگی در سرودن شعر را ترجیح می دهم
آنجا که پای عشق در میان است،‌من سالگردهای تعریف ناشده را
که می توان هر روز برایشان جشن گرفت، ترجیح می دهم.
من اخلاق گرایانی را
که وعده ای به من نمی دهند، ترجیح می دهم
من محبت زیرکانه را به انواع تضمین شده اش ترجیح می دهم.
من زمین را در لباس غیر رسمی ترجیح می دهم.
من سرزمین های اشغال شده را بر اشغالگران ترجیح می دهم.
من خودداری را ترجیح می دهم.
من جهنم بی نظمی را بر جهنم نظم ترجیح می دهم.
من افسانه های برادران «گریم» را
به صفحه ی اول روزنامه ها ترجیح می دهم.
من برگهای بدون گل را به گلهای بدون برگ ترجیح می دهم.
من سگها را با دم آراسته ناشده ترجیح می دهم.
من -با این چشمان تیره ام- چشمهای به رنگ روشن را ترجیح می دهم.
من میز تحریر را ترجیح می دهم.
من خیلی چیزها را که در اینجا نگفتم
بر خیلی چیزهای دیگر که آنها هم ناگفته ماندند، ترجیح می دهم.
من صفرها را آزاد ترجیح می دهم
تا ان که پشت یک کد ردیف شوند.
من زمان حشرات را بر زمان ستارگان ترجیح می دهم.
من زدن بر تخته را ترجیح می دهم.
من نپرسیدن کی و چقدر طول می کشد را ترجیح می دهم.
من در نظر گرفتن این امکان را
که هستی دلایل خودش را دارد برای بودن، ترجیح می دهم.

4 comments:

مریم فرزانه said...

من خواندن شعرهاي شيمبورسكا را با ترجمه ي ليلاي ليلي ترجيح مي دهم!

Mahsa said...

Can I sometimes share your posts on facebook?

Leilaye Leili said...

HATMAN MAHSA JAN

همنشین بهار said...

پیاز، وجودی است بی تناقض. به یاد ویسلاوا شیمبورسکا

http://www.youtube.com/watch?v=Z2xelMSM9Gw

سلام بر شما. مقاله ضمیمه با ویدیوی مربوط به آن تقدیم می‌شود.

http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=27134

با قدردانی از زحمات تان
همنشین بهار
hamneshine_bahar@yahoo.com
***
http://www.youtube.com/user/hamneshinebahar?feature=mhee