Sunday, December 1, 2013


یکی از تاکتیکهایی که امپریالیسم به صورت گسترده از ان استفاده می کند، به استهزا گرفتن، کوچک شمردن و انکار کردن اتهامات/ایرادات وارد به آن است به واسطه ی اینکه انها را فاقد قابلیت درک پیجیدگی ، ساده انگارانه، عقیدتی، از مد افتاده یا توطئه امیز می خواند و بالطبع باعث می شود که ما از استفاده از این واژگان/مفاهیم در مباحثات سیاسی مان پروا کنیم.

چه چیزی می تواند بیشتر از این در تحت سلطه در اوردن ذهن ما موثر باشد (امپریالیسم ذهنی): تنزل مفاهیم اساسیِ علمی-اجتماعی مانند کولونیالیزم، امپریالیسم و مبارزه ی طبقاتی؛ تا سطح یکسری مباحثات ایدئولوژیکی، ارزش گذاری و هنجار ها ؟

با غیرعلمی تلقی کردن مفاهیمی که کمتر از مفاهیمی مانند "دمکراسی" یا "حقوق بشر" یا "رشد اقتصادی" قابل براورد و درک نیستند، حاکمیت (امپایر) این گفتمان را ناهنجار می شمارد و ما را در به کار بردن سپر خرد و اندیشه خلع سلاح می کند. و اینگونه است که ذهن ماست که تحت سلطه در میاید و پیروزی (امپریالیسم) در جنگ اطلاعاتی محقق می شود.


"One of imperialism's most widely used tactics today is to ridicule, infantilize, and dismiss charges of imperialism as being so reductionist, oversimplistic, doctrinaire, passé, or conspiratorial, that we shy away from using such terms in our political discourse. For what could be more intellectually imperializing than to relegate what are essentially social scientific concepts like colonialism, imperialism and class struggle to the realm of ideology, values and norms? By de-scientizing concepts that are no less measurable than "democracy", "human rights" and "economic development", Empire de-normalizes this discourse and disarms us of our intellectual armour. And that is how minds are colonized and information wars won."

Amal Saad-Ghorayeb


No comments: